torsdag 14 maj 2009

Torsdag

Torsdagar är numera en dag jag verkligen längtar till. Varför då? kan man ju undra. Jo för att det är då jag har gruppträff på stresskliniken. Det här känns verkligen verkligen rätt för mig. Det är så himla skönt att befinna sig i en grupp med människor som vet vad man pratar om. Som själv har gått in i den berömda väggen, bränt ut sig, kört slut på reserverna eller vad man nu ska kalla det. På stresskliniken säger de att vi har utmattningssyndrom så det är väl det det är.....

Idag fick vi lära oss att när energinivån är körd i botten och alla reserver är tömda och kroppen skriker av alla möjliga symtom så krävs återhämtning vilket i sig kan ta väldigt lång tid. När man så börjar återhämta sig och symtomen börjar avta så ska man inte tro att man är bra igen. Nej för då är man fortfarade bara i nedre delen av sin egentliga energinivå och om man då börjar köra på som vanligt igen så faller man ner igen och då blir fallet oftast värre än det var tidigare.

Hm....jag vet inte om ni förstod det där men det är ungefär så jag känner att det är just nu för mig. Jag känner att jag börjar återhämta mig, mår mycket bättre och tror då att jag ska vara i toppform igen. Att jag ska kunna köra på som tidigare, vara lika effektiv, organiserad och ha full koll på allting både på jobbet och hemma. Men när jag gör det så blir jag helt SLUT! Jag är helt knäckt efter en sån dag och begriper inte varför jag inte orkar. Men nu förstår jag att det fortfarande är långt kvar innan jag har samma ork som tidigare. Det är jäkligt tufft att inse....jag vill ju vara den där supereffektiva, välorganiserade förskolläraren och mamman som har allt under kontroll. Det är många tankar efter en sån här dag.....

Vi har också i "hemläxa" att träna på mindfulness. Att vara här och nu, stanna upp, registrera och njuta av det man ser i naturen eller vad man gör just nu och intala sig själv att "det här mår jag bra av". Istället för att hela tiden vara ett steg framåt och fundera över det som komma skall så att det tar över nuet. Jag övade på det ikväll och spontanbjöd över min vän Petra på kaffe istället för att packa inför morgondagens husvagnstripp. Det kändes jättebra! Jag kunde strunta i det jag egentligen behövde göra, fångade nuet och kände att jag mådde bra av det. Hoppas på fler såna tillfällen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar