tisdag 7 april 2009

Vaniljbullar


300 g smör
1l mjölk
2 pkt jäst
1 1/2 dl socker
1 burk vanillinsocker
Nästan 1 hel mjölpåse
2 ägg+1/2 dl socker som vispats fluffigt
Smält smör och häll i mjölk, värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke, rör i mjölken & smöret. Blanda i resterande torra ingredienser och arbeta degen kraftigt. Häll i äggvispet och fortsätt arbeta degen lite. Degen ska vara ganska lös. Häs övertäckt i 30 min. Baka ut till 6 flätade längder och låt jäsa 30 min. till. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 225 grader ca 20 min.

Jag hittade ett recept på vaniljbullar som jag var tvungen testa. Det är flätade längder utan någon fyllning, men i degen är det en hel burk vaniljsocker. Kanske hade varit gott med någon fyllning i kan jag tycka, men de var ändå helt ok.

Fick ett ryck och möblerade om i vardagsrummet. Fattar inte var jag fick energin ifrån men det kändes riktigt bra. Blir så less ibland på möbleringen och vill ändra om lite, då känns det som nytt igen.....Är så otroligt less på tapeterna i vardagsrummet. Vi bara måste tapetsera om snart! Det är bara det att då vill jag ha en ny soffa också och då blir det väldigt dyrt.........

1 kommentar:

  1. hej eva-marie! vad kul att hitta kändisar i denna bloggvärld. hur är läget? :)

    SvaraRadera